[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1520863684734{margin-bottom: 15px !important;}”]

Köszönhetően az elmúlt évek óriási részvényár emelkedésének, a tőkepiaci elemzők szerint 2018 lehet az az év, amikor egy tőzsdei vállalat először éri el a bűvös billió dolláros értéket. De vajon a telefongyártó, az internetes keresőmotor vagy a webáruház lesz a befutó?

Először is tisztázzuk a billió dollár jelentését, amit az amerikai angolban trillion-nak neveznek. Ez ezer milliárd dollár, azaz 12 nulla van az egyes után: 1.000.000.000.000 USD. Mondhatnám úgy is, hogy 7 évnyi teljes magyar GDP, vagy ezer Csányi Sándor vagyona, vagy 2.200 Mészáros Lőrinc vagyona. Maradjunk abban, hogy elképesztő összegről beszélünk.

De hogyan is számoljuk egy vállalat értékét? Nos, egy tőzsdei cégnél ez rém egyszerű. Mindössze meg kell szorozzuk a kibocsátott részvények számát azok aktuális árával. Ezt hívjuk piaci kapitalizációnak, de jellemzően az angol kifejezéssel találkozhatsz (Market Cap). Mivel a részvények árfolyama folyton változik, így ezen érték is mindig más számot mutat.

Érdekes megnézni, idővel hogyan változott, hogy milyen profilú vállalatok a legértékesebbek:

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_single_image image=”20570″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1533661013886{margin-bottom: 15px !important;}”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text css=”.vc_custom_1520863859183{margin-bottom: 15px !important;}”]

A jelenlegi dobogón három ikonikus amerikai technológiai vállalat áll, és a szemfülesebbek már ki is találhatták a fentebb írtakból, hogy az Apple, az Alphabet (Google) és az Amazon, amikről szó van. Az Apple aktuális értéke 913 milliárd dollár, a Google értéke 808 milliárd, míg az Amazon 764 milliárdos piaci kapitalizációval a dobogós sereghajtó.

Ahhoz, hogy elérje a billió dolláros értéket, a legismertebb márka címét is birtokló Apple-nek mindössze 10%-ot kell emelkednie, a mindenki által használt Google-nek 23%-ot, az Amazonnak pedig bő 30%-ot. Ezen számok és az itthoni ismertségük alapján gondolom, a legtöbben borítékolnák is az aktuális sorrendet, mint végeredményt. De talán nem lefutott még a mérkőzés, ha figyelembe vesszük, hogy míg az éllovas Apple árfolyama „csak” 24%-ot nőtt év/év alapon, addig az Amazon 83%-kal került feljebb ugyanezen idő alatt.

Nem is meglepő ez a jelentős különbség, ha wall-street-i fejjel gondolkozunk. Míg az Amazon esetében azt látják a befektetők, hogy jobbra-balra új partnerekkel köt szerződéseket a felhő üzletágában, vagy hogy az Amazon Echo a legnépszerűbb okos mikrofon a világon, és hogy az Alexa, a futurisztikusnak ható virtuális asszisztensek piacán válik épp megkerülhetetlen szereplővé.

Mindeközben az árban igencsak magasra pozícionált Apple iPhoneX eladási számai még a cég saját elvárásaitól is elmaradnak, melynek következtében az elemzőházak is alacsonyabbra vették az első fél éves termelési becsléseiket, melynek következtében láthattunk is egy jelentősebb korrekciót az AAPL árfolyamában. Nemúgy az Amazon árfolyamában:

[/vc_column_text][vc_single_image image=”20571″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1533661022404{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1520863938125{margin-bottom: 15px !important;}”]

Mivel az Amazon egyfelől kevésbé ismert márka itthon, mint az Apple vagy a Google, másfelől az AMZN részvények hegymenete a legmeredekebb ezek közül, ezért a cikk további részében ennek a vállalatóriásnak szentelem a figyelmet, kicsit bevezetve az olvasót az „Amazon csodába” …

Az Amazon konglomerátum

Bő két évtizeddel ezelőtt indult el az akkori forradalmi online könyvkereskedés, az amazon.com webáruház. Folyamatos fejlesztésekkel, növekedéssel és számos új üzletág beindításával mára a legnagyobb internetes kiskereskedővé vált a világon árbevétel és piaci kapitalizáció alapján, valamint az USA nyolcadik legnagyobb munkáltatója lett. Az alapító Jeff Bezos, aki mára a világ leggazdagabb embere, Donald Trump tanácsadói stábjában is benne volt, szavára az egész üzleti világ ad. Jeff Bezost olyannyira meghatározó figurának tartják a Wall Street-en, hogy a neve egyet jelent a sikerrel.

Az Amazon egy kivételes vállalat, sokak szerint a jövő vállalati modellje. Az Amerikában online elköltött összes pénz bő fele az Amazon kasszájába vándorol. De persze jóval több, mint egy webáruház. Mára az Amazon a világ vezető felhő szolgáltatója, de a különféle szórakoztató tartalmak piacán, mint a film és zene letöltések, is élen jár. Meg lehet még említeni olyan saját márkás fizikai termékeit, mint az akkumulátorok vagy a speciális mikrofonok, melyeket egy virtuális hangalapú vezérlővel összekötve tudjuk irányítani a ház lámpáit vagy a kerti locsolót.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”20572″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1533661030358{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1520863993288{margin-bottom: 15px !important;}”]

Jeff Bezos egyik óriási erősségének azt tartják, hogy még a rosszabb időkben is képes a hosszú távú céljaira fókuszálni és a vállalatot annak megfelelően vezetni. A képlet mindenhol ugyanaz. Minél több felhasználó van, annál több partnere lesz a cégnek, amelyből pedig annyival több bevétel jön. Ha pedig sok a bevétel, akkor több pénz jut az ún. vásárlói élmény fokozására, ez által pedig még több felhasználóra tesz szert. És így folytatódik a nem is annyira ördögi kör.

Az e-kereskedelmi üzletágban minél több vásárlója van az Amazonnak, annál több kereskedő és gyártó akarja az Amazonon keresztül értékesíteni a termékeit. Az ebből származó extra bevételek egy részét pedig olyan forradalmi új szolgáltatásokra költheti Bezos cége, mint pl. a 2 órán belüli kiszállítás!

[/vc_column_text][vc_single_image image=”20573″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1533661037578{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1520864034371{margin-bottom: 15px !important;}”]

Még felsorolni is sok lenne leányvállalatait vagy azokat az üzleti szegmenseket, melyekben jelen van a vállalatóriás. A cég saját éves jelentéséből azonban elképesztő dolgok derülnek ki, ha megnézzük milyen jelenlegi és potenciális versenytársakat említenek meg: logisztikai vállalatok, kereső motorok, közösségi hálók, élelmiszer gyártók, valamint mindenféle fizikai, digitális és interaktív média készítői. De beszélhetünk az olyan pénzügyi szolgáltatásokról is, mint a bankkártya kibocsátás, számlavezetés vagy hitelezés.

Néhányan egyenesen úgy vélik, hogy az Amazon egyfajta új közmű szolgáltatóvá válhat, mely a kereskedelem infrastruktúrájának teljes spektrumát nyújtja a számítógépes erőforrásoktól, a fizetési és logisztikai szolgáltatásokig. Egy biztos, a felhasználók szó szerint imádják a vállalatot és a Harris közvélemény kutatás szerint Amerika leghitelesebb és legjobban ismert cégéről van szó. A Magyarországon például nem is elérhető szolgáltatásának, az Amazon Prime-nak, az amerikai háztartások 52%-a már előfizetője, ami magasabb szám, mint ahány háztartásban vezetékes telefon van …

[/vc_column_text][vc_single_image image=”20574″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1533661047737{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1520864081360{margin-bottom: 15px !important;}”]

Az Amazon Prime igazából nem más, mint egy szolgáltatás előfizetés és hűségprogram, ahol jelentős visszatérítéseket és/vagy árengedményeket kapnak ezek a kiemelt ügyfelek. Eddig ennek előnyei főleg a webáruházban és a film-és zeneletöltéseknél voltak elérhetőek. De a zseniális Jeff ismét feladta a leckét, amikor a tavalyi évben felvásárolta a kizárólag élelmiszereket forgalmazó Whole Foods áruházláncot. A nagyságrendileg 120 millió Prime tagságot azonnal mozgósította és nagyrészüket sikeresen beterelte az immáron saját áruházláncba. Hogyan? Prime tagoknak szóló folyamatos akciókkal, 2 órás házhozszállítással és további visszatérítésekkel, ha a tagok az Amazon Prime Visa kártyájukkal fizetnek.

Napjaink virtuális plázája

A bevásárlóközpontokat gyakran nevezték a késő 20. századi építészet szimbólumainak. A plázák őshazája, ahonnan világhódító útra indultak, pedig Amerika. És éppen ott, az „őshazában” kerültek mostanra kilátástalan helyzetbe. Egyre kevesebb a vásárló, ez által egyre több üzlet zár be, melynek következtében még kevesebb vásárló lesz és az ördögi kör végeredményeként a plázák teljesen elnéptelenednek. Ezt a folyamatot pedig szinte kivétel nélkül mindenki az Amazon számlájára írja.

Az Amazon egy olyan online bevásárló központ lett, ahol az Amazontól teljesen független kereskedők is „boltot nyitnak” egy saját amazonos felületen, hiszen így olcsóbban több potenciális vásárlót érnek el. Ma az Amazon egy abszolút prémium lokációjú plázának megfelelő virtuális pláza, melynek 180 országból vannak vásárlói napi szinten. Ez pedig olyasmi, amiért a kisebb kereskedők versengenek az üzlethelyiségekért.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”20575″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1533661057531{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1520864137519{margin-bottom: 15px !important;}”]

Ez pedig igencsak kifizetődő az Amazonnak. A Morgan Stanley számai alapján az ezer milliárdos értéknél csak a kiskereskedelemi üzletág értéke fog 600 milliárd dollárt kitenni. Ebből 200 milliárdot ér az ún. 1P eladásokból származó rész, mely gyakorlatilag az Amazon saját értékesítését jelenti. Míg 400 milliárddal számolnak a 3P modell értékére, mely független kereskedők Amazonon történő eladásaiból származó jutalékokból termel pénzt a vállalatnak.

A Morgan Stanley jelenleg így értékeli az Amazon birodalom legjelentősebb részeit:

  • Kiskereskedelem: 600 milliárd $
  • Amazon Web Services: 270 milliárd $
  • Amazon Prime feliratkozások: 70 milliárd $
  • Hírdetések: 55 milliárd $

[/vc_column_text][vc_single_image image=”20576″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1533661063660{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text]

Végül érdemes megemlíteni, hogy azért a három jelenlegi dobogóson kívül is vannak komoly aspiránsok az első billió dolláros értékű vállalat címre. A FaceBook (FB), az Amazon legnagyobb riválisának számító kínai Alibaba (BABA), illetve Tencent Holding (TCEHY), vagy akár a jó öreg Microsoft (MSFT) is esélyes kihívó, ha csak a tech szektort vesszük alapul. De azért a múlt századi nagy dili, az olaj se áldozott még le végleg és megkeverheti a paklit a szaúdi állami olajcég, az Aramco, mely ha a tervek szerint idén tőzsdére lép, akkor könnyedén elérheti az értéke a 1,5 – 2 billió dollárt.

 

Források:

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_(company)

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Prime

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Web_Services

https://9to5mac.com/2018/03/09/apple-trillion-dollar-company-amazon/

https://www.phonearena.com/news/Amazon-could-beat-Apple-to-become-the-first-trillion-dollar-company_id103078

http://money.cnn.com/2018/02/27/investing/apple-google-amazon-microsoft-trillion-dollar-market-value/index.html

http://bgr.com/2018/02/26/apple-share-price-vs-amazon-best-bet-2018/

https://www.telegraph.co.uk/technology/2018/02/02/big-three-tech-giants-will-first-hit-1-trillion-valuation-should/

https://www.forbes.com/sites/peterhigh/2017/11/27/bestselling-author-predicts-amazon-will-be-the-first-trillion-dollar-company/#4514a410acd3

https://www.investopedia.com/news/could-amazons-market-cap-be-1-trillion-within-year/

http://uk.businessinsider.com/morgan-stanley-amazon-facebook-google-trillion-dollar-company-2018-2017-11

Brian Nowak, Morgan Stanley analyst: The math behind the trillion dollar bull case[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type=”bg_color” bg_color_value=”#efefef”][vc_column css=”.vc_custom_1511520061991{padding-top: 20px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1514977790229{margin-bottom: 20px !important;}”]

A posztok szerzői a TőzsdeiKereskedés alapítói, az írásaik saját magánvéleményüket tükrözik és nem minősülnek sem befektetési tanácsadásnak, sem pedig befektetési elemzésnek.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]