[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1514976771283{margin-bottom: 15px !important;}”]

A két cég különböző stratégiát folytat, ezért ebben a cikkben arra keressük a választ, hogy vajon 2018 melyiknek hozhat nagyobb globális sikereket.

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_single_image image=”19397″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1514905462972{margin-bottom: 15px !important;}”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text css=”.vc_custom_1514976936001{margin-bottom: 15px !important;}”]

Egy előző írásunkban már beszéltünk róla, hogy miért Németország a világ gyára (… micsoda, nem Kína a világ gyára?) Ugyanis a németek gyártják azoknak a gépeknek, gyártósoroknak a nagy részét, melyekkel a Kínaiak előállítják azt a rengeteg terméket. Ezenkívül Németországból származik sok olyan fontos alkotóeleme és alkatrésze a kínai termékeknek, amit aztán Kínában beépítenek, összeszerelnek.

A nemzetközi óriás vállalatok és köztük a német cégek is meghatározó szerepet játszanak az életünkben, mert alapvetően befolyásolják a gazdaság működését. Az autóipar talán az egyik legismertebb az egész világon. Bolygónk minden eldugott zugában  ismerik a BMW, Mercedes, Volkswagen, Audi, és Porsche márkákat. Természetesen azt is tudja mindenki, hogy ezek német cégek és a legjobb autók közé tartoznak.

Hazánk első kézből érintett ebben a témában, mivel a Magyar GDP egy jelentős része a német autóiparnak a beszállításából érkezik. Azonban az utóbbi időben halványodni látszik a német márkák fénye, mert egy új bajnok érkezett a ringbe, aki nagyon gyorsan a figyelem középpontjába került, rohamosan fejlődik, viszonylag rövid idő alatt óriási presztízst harcolt ki és a feje tetejére állította az egész iparágat. Ez pedig a Tesla.

Vajon mennyire jogos a széleskörben elterjedt nézet, hogy az elektromos autók térnyerése miatt a nagy tradicionális német autómárkák lesznek a legnagyobb vesztesek? Annak ellenére, hogy a Tesla még csak egy évtizede létezik, soha nem csinált nyereséget és egyelőre viszonylag kevés autót képes gyártani, mégis a piaci értéke már túlhaladta a BMW értékét, ami pedig tavaly ünnepelte a 100 éves érfordulóját. Hogyan lehetséges ez?

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_single_image image=”19398″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1514905546173{margin-bottom: 15px !important;}”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text css=”.vc_custom_1514977071426{margin-bottom: 15px !important;}”]

Ennek az az oka, hogy rengeteg befektető azt gondolja, hogy a Tesla pár éven belül uralni fogja a piacot. Természetesen ez további kérdéseket vet fel. Valóban az áttérés az elektromos autókra olyan gyors lesz, mint gondolják? Vajon a német márkák, már le vannak maradva ebben a versenyben és veszélyben lennének? Megoszlanak a vélemények, azonban a tények nem igazán támasztják alá ezeket a feltevéseket.

Az IFO Institute (Németország egyik legnagyobb gazdasági kutató intézete) szerint, a jelentős autógyártó nemzetek között a németek birtokolják az elektromos járművekre vonatkozó szabadalmak 34% – át és a hibrid hajtású járművekre vonatkozók 32% – át. Ezzel mindkét területen szorosan az amerikaiak és a japánokkal együtt állnak az élvonalban.

2012 és 2016 között valamivel több, mint 5000 „elektromos autóra” és a hozzátartozó technológiára vonatkozó szabadalmat jegyzett mindössze 12 vezető autógyár és tech vállalat, derül ki az Oliver Wyman és a Szellemi Tulajdon Világszervezete által végzett tanulmányban. Ebből 3800 szabadalom hat autómárkához tartozik: Audi, Daimler, General Motors, Volkswage, BMW és a Tesla. Ebben a kategóriában technológiai cégek mindössze hét szabadalmat jegyeztek.

Az önvezető (angolul self-driving) szabadalmak területén is óriási a verseny. Itt azonban más a helyzet. A legnagyobb versenytársak nem az autómárkák, hanem a tech óriások. A Google önmagában majdnem annyi szabadalmat birtokol, mint az Audi (221), BMW (198), Daimler (159) General Motors (141) és Volkswagen (75) együttesen. A többi nem autógyártó cég, aki konkurenciát jelent az Apple, Facebook, Microsoft, Amazon és az Uber.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”19399″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1514905650205{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1514977226424{margin-bottom: 15px !important;}”]

függőleges tengely (number of patents): szabadalmak száma
vízszintes tengely: szabadalmak megoszlása az önvezetés területén

Tesla viszonylag alacsony szabadalmi részesedése annak tudható be, hogy nyílt forráskódú (open-source) rendszerben és modellben működik. Ez lehetővé teszi Elon Musk vállalatának, hogy tisztán a fejlesztésre összpontosítson. Szabadalmainak több mint 70 százaléka az utóbbi 5 évben az akkumulátorok és a töltés fejlesztésére összpontosult.

Tehát a fenti számokból az látszik, hogy a szabadalmak területén a németek nincsenek lemaradva a Tesla mögött, sőt bizonyos területeken jelentősen vezetnek. Szóval feltételezzük, hogy Elon Musknak igaza van és sikerül megoldania az összes kihívást, amivel jelenleg szembenéz. Például a Tesla Model 3 gyártását és sikerül beváltania legoptimistább előrejelzéseit, miszerint 2 millió autót értékesít 2022 ben.

Ez azt jelentené, hogy meg kellene sokszoroznia a gyártási kapacitását. De nem is akárhogy, nagyon jelentősen! A jelenlegi kapacitásának 20 szorosát kellene gyártania mindössze négy éven belül. Nos, ha ez sikerül is neki, akkor is a 110 milliós éves globális személyautó gyártásnak, mindössze a 2% – át fogja jelenteni, az elektromos autó piacnak pedig durván a 10%-át.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”19400″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1514905720568{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1514977268699{margin-bottom: 15px !important;}”]

Azonban ezek Elon Musk legoptimistább előrejelzései, melyek idáig többször meghiúsultak, legutóbb a Model 3 gyártásával kapcsolatban 2017 – ben többször is. Saját szavait idézve (2017 november 1.) a Model 3 egy „gyártási poklon megy keresztül”. Szóval, ha minden akadályt sikerül is leküzdenie, még rengeteg versenytársa lesz a piacon, mint például a BMW.

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_single_image image=”19401″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1514905763442{margin-bottom: 15px !important;}”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text css=”.vc_custom_1514977474022{margin-bottom: 15px !important;}”]

A BMW a német gazdaság egy ikonikus szimbóluma. Az elmúlt 10 évben kilenc alkalommal világvezető volt a prémium autók osztályában. Nemcsak a BMW tartozik a vállalathoz, hanem a Rolls Royce és a Mini is.

Nézzük a két vállalat, a Tesla és a BMW eltérő üzleti eredményeit és politikáját.
Tesla értékesítés 2016: 76.000 eladott autó és 770 millió USD veszteség
BMW értékesítés 2016: 2.360.000 eladott autó és 7.460 milliárd USD profit

Persze mondhatjuk, hogy ez nem korrekt összehasonlítás, mert Tesla jelenleg rengeteget invesztál a kutatásokba és fejlesztésekbe, hogy új technológiákat hozzon létre. Ezzel szemben a BMW pedig ugyanazokat a belsőégésű motorokat gyártja már régóta. Nos ez nem egészen így van. Csak 2016 évben a BMW csoport 5 milliárd USD-t költött kutatásra, amiből jelentős összeget az elektromos autók fejlesztésére költöttek. Ugyanebben az időszakban a Tesla valamivel kevesebb, mint 1 milliárd USD-t költött ugyanerre a területre.

Ha 2017 elektromos autó értékesítésére vagyunk kíváncsiak, akkor is nagyon közeliek a számok. BMW 2017 december 19-re elérte az éves célját mely 100.000 elektromos autó értékesítése volt. Tesla várhatólag szintén 100.000 körüli értékesítést fog elérni az első három negyedév számaiból kalkulálva (25.000 első negyedév, 22.000 második negyedév, 26.150 harmadik negyedév – 2018 január 2. – án még nincs pontos adat).

Természetesen nem szabad elfelejteni, hogy a Tesla Model 3 – ból előre értékesítve lett 400.000 darab, amit majd a 2018 évi eladási számokhoz fog hozzáadódni ha sikerül leszállítani. (Tesla Model 3)

[/vc_column_text][vc_single_image image=”19402″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1514905857128{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1514977560140{margin-bottom: 15px !important;}”]

Azonban BMW is jelentős értékesítési növekedésre számít. Csak a 2017-es évben az elektromos autók eladásában 60%-os növekedést tudtak elérni, és a folyamat még csak most indul. Szóval összegezve a müncheniek teljesítményét, ugyanannyi elektromos autót adnak el, megközelítőleg ötször annyit fektetnek be kutatásra és fejlesztésre és több mint 30 milliárd összesített profittal a hátuk mögött az elmúlt 5 évben annyi mindenféleképpen kijelenthető, hogy a BMW egy nagyon komoly versenytárs.

Ráadásul a BMW egy nagyon fontos és meghatározó résztvevője lett a kínai piacnak. 2007 óta az éves szinten értékesített autóinak a számát 1,5 millióról 2,4 millióra emelte 2016 – ra úgy, hogy közben az adózás utáni eredményt duplájára növelte. Miként tudta ezt elérni? A kulcs, hogy helyi gyártásban állítják elő az autókat. Kínában például csak 2016 – os évben képes volt a vállalat valamivel több, mint 500.000 autót értékesíteni, amiből 316.000 darabot Kínában gyártottak.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”19403″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css=”.vc_custom_1514905893695{margin-bottom: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1534923402178{margin-bottom: 15px !important;}”]

A kínai középosztály következő években várható óriási robbanása idején – globálisan évi 160 millió fő melynek 90% Kínában történik – a BMW egy nagyon erős pozícióban van, és jól felkészült egy várható keresletnövekedésre.

 

Felhasznált források:

http://www.visualcapitalist.com/tesla-worlds-4th-largest-auto-maker/

http://www.oliverwyman.com/content/dam/oliver-wyman/v2/publications/2017/jun/Art3-Patenting-the-future.pdf

https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/Global_EV_Outlook_2016.pdf

https://cleantechnica.com/2017/08/19/top-electric-car-countries-charts/

https://www.forbes.com/sites/oliverwyman/2017/05/17/google-racks-up-more-patents-than-most-automakers-on-connected-and-self-driving-cars/#29842b3441ef

http://www.cesifo-group.de/ifoHome/research/Projects/Archive/Projects_INT/2017/proj-int-Automobilindustrie.html[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type=”bg_color” bg_color_value=”#26282c” css=”.vc_custom_1512135188813{margin-bottom: 35px !important;}”][vc_column css=”.vc_custom_1512135071186{padding-top: 15px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1512135165694{margin-bottom: 10px !important;}”]

Ha szeretnél új cikkeink megjelenéséről értesülni,
iratkozz fel, és azonnal küldjük Neked.

[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1512135127338{margin-bottom: 15px !important;}”][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type=”bg_color” bg_color_value=”#efefef”][vc_column css=”.vc_custom_1511520061991{padding-top: 20px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1514977790229{margin-bottom: 20px !important;}”]

A posztok szerzői a TőzsdeiKereskedés alapítói, az írásaik saját magánvéleményüket tükrözik és nem minősülnek sem befektetési tanácsadásnak, sem pedig befektetési elemzésnek.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]